اگر قصد خرید سیم و کابل پرتو را دارید. فروشگاه ایران پارسا نمایندگی رسمی این شرکت است. سیم و کابل های محصول شرکت پرتو است. تمامی محصولات ارسال به سراسر کشور را دارد. و با گارانتی معتبر و فاکتور رسمی فروشگاه ایران پارسا همراه است.
فروشگاه ایران پارسا تجهیزات برق صنعتی مثل انواع فیوز و سیم و کابل رو دارا میباشد.

تماس

02136902143

02136902411

راهنمای خرید سیم و کابل پرتو

در صنعت و دستگاه های مدرن امروزی و همچنین برقراری اتصالات الکترونیکی و تقریبا در هر جایی از سیم ها و کابل ها استفاده می شود. پس لازم است برای تامین نیاز صنایع مختلف اطلاعات کافی داشته باشیم. سیم ها و کابل ها در اندازه ها و سایز های مختلف و با روکش ها و جنس های متفاوتی مجود هستند. پس برای عدم سردرگمی در انتخاب دانشی خاص نیاز است.

شرکت های سازنده سیم  و کابل داخلی و خارجی زیادی وجود دارند. در این مطلب از ایران پارسا نوین به برسی کامل سیم و کابل های شرکت پرتو می پردازیم. تمامی آن چیزی که برای خرید سیم و کابل پرتو نیاز دارید را با هم برسی خواهیم کرد. در ادامه مطلب و مطالب دیگر منتشر شده توسط تیم ایران پارسا نوین همراه ما باشید.

 

نکته مهم در طراحی شبکه سیم ها و کابل ها

نکته اول این است که برای هر قسمت از کارخانه یا منزل یا اداره جات و در هر جایی ظرفیت های مصرفی هر بخش از ساختمان متفاوت است. به عنوان مثال در بخش تولید قطعات ما به ظرفیت ولتاژ و جریان بیشتری احتیاج داریم. از طرفی در همان واحد صنعتی در بخش انبار ما به نسبت بخش تولید، ظرفیت کمتری نیاز داریم.

در تعیین میزان استفاده از سم و کابل ها بایستی سه نکته اصلی را در نظر بگیریم:

  • تعیین تجهیزات مورد نیاز برای طراحی شبکه سیم و کابل.
  • محاسبه میزان مناسب ولتاژ بخش های مختلف.
  • انتخاب مناسب ترین پیکربندی شبکه های سیم و کابل.
  •  

مقایسه انواع سیم و کابل های پرتو از نظر جنس به کار رفته

سیم ها در سه دسته اصلی : نیمه افشان ، افشان و مفتول موجود هستند. سیم ها به دو قسمت اصلی هادی و عایق یا روکش تقسیم می شوند. قسمت هادی سیم ها از جنس مس یا آلمینیوم ساخته می شود. در ادامه تفاوت استفاده از مس و آلیمینیوم به صورت کامل پوشش داده می شود.  قسمت روکش یا عایق سیم ها نیز می تواند از جنس PVC یا پلاستیک باشد. پلاستیک عایق انتقال برق به انسان می باشد.

کابل ها از ترکیب چند سیم به وجود می آیند. برای جا افتادن مساله باید بدانیم که به عنوان مثال در کابل NM-B می توانیم ترکیب دو رشته سیم با عایق های متفاوت یکی PVC و یکی پلاستیکی را مشاهده کنبم.

 

مقایسه انواع سیم و کابل های پرتو از نظر ابعاد

نکته اول آن که سیم ها و کابل ها را با استفاده از مساحت سطح مقطع هادی آن ها تعیین می کنند. با افزایش میزان سطح مقطع سیم ها و کابل ها، مقاومت کاهش می یابد. زمانی که مقاومت کمتر شود جریان الکتریکی نیز بیشتر عبور می کند. در ادامه با توجه به ابعاد هر کابل کاربرد و توضیحات خاص آن ها هم ارائه خواهد شد. با ایران پارسا نوین همراه بمانید.

کابل 14 * 2

این نوع از کابل ها از دو رشته سیم با سطخ مقطع 14 میلیمتر تشکیل شده اند. کابل های 14 *2  در برابر جریان های عبوری بیشتر از 15 آمپر مقاومت نشان می دهند. از این کابل ها در اتصالات کلید ها، پریز ها و لامپ ها استفاده می شوند. البته باید این نکته را اضافه کنیم. که در این سطع مقطع کابل 14 * 3 نیز وجود دارد که شامل سه رشته سیم می باشد. که در اتصالات کلید های سه پل استفاده می شود.

کابل 2* 12

با توجه به سطح مقطع این کابل ها برای اتصالاتی که نیاز به ظرفیت بیشتری هستند، استفاده می شوند. از این کابل ها برای اتصالات کولر، یخچال و بسیاری از لوازم خانگی که نیاز به برق بیشتری دارند، استفاده می شوند.

کابل های با سطع مقطع 4 و 6 و 10 برای انتقال جریان الکتریکی بیشتر استفاده می شوند. و برای استفاده های صنعتی به کار می روند.

 

سیم مفتولی چیست؟

سیم های مفتولی تنها تا سایز سیم 10 موجود هستند. تنها از یک رشته سیم تشکیل شده اند ( مسی یا آلمینیومی ). برای سایز سیم 1 ، قطر سیم مفتولی 1.13 میلیمتر تا سیاز سیم 10 ، قطر سیم مفتولی 3.57 میلیمتر در نظر گرفته می شود. دلیل استفاده نکردن بیش از سطح مقطع 10 میلیمتر، خشکی بیش از حد و نداشتن قابلیت قوس پذیری سیم می باشد.

 

سیم و کابل افشان پرتو چیست؟

هر زمانی که قطر و یک رشته داخلی کابل یا یک رشته سیم بین 0.25 تا 0.5 میلیمتر باشد. و از قرارگرفتن کنار هم این رشته سیم ها سطح مقطع مورد نیاز ما برای برقراری جریان الکتریکی به وجود آمد. به این نوع هادی به وجود آمده افشان می گویند.

 

سیم یا کابل نیمه افشان پرتو چیست؟

سیم های نیمه افشان ار تابیده شدن چندین سیم مفتولی با یکدیگر و تشکیل یک رشته سیم واحد به وجود می آیند. برای سطح مقطع از 6 میلیمتر با قطر 1.04 میلیمتر و تا 400 با قطر 2.85 وجود دارد.

 

سیم ها و کابل های با کیفیت چه خصوصیاتی دارند؟

اولین و مهمترین نکته در هنگام انتخاب سیم یا کابل با کیفیت، انتخاب نمایندگی مجاز فروش یا تولید کننده معتبر  محصول مورد نیاز خود را تهیه کنید. ایران پارسا نوین به عنوان مرجعی مطمئن و نمایندگی مجاز شرکت پرتوکابل در خدمت شماست. تا تمامی نیاز های صنعتی و خانگی شما را در تامین اتصالات مناسب و با کیفیت سیم ها و کابل ها برطرف نماید. اخیرا به دلیل نوسانات قیمت کالا ها،  متاسفانه محصولات تقلبی راه خود را در بازار سیم ها و کابل ها نیز پیدا کرده اند.

 

ویژگی های سیم و کابل پرتو:

  • عایق سیم و کابل پرتو 100 درصد در برابر رطوبت مقاوم هستند.
  • با تمامی شرایط آب و هوایی سازگار هستند.
  • با تغییرات ناگهانی دما مشکلی در عملکرد آن ها پیش نمی آید.
  • ابعاد در نظر گرفته شده برای سیم و کابل های پرتو کاملا استاندارد در نظر گرفته شده است.
  • جنس هادی سیم و کابل های پرتو از مرغوب ترین فلز های روز ساخته شده است.
  •  

جنس هادی سیم و کابل ها

تمام فلز ها رسانا جریان الکتریکی هستند. طلا و نقره به عنوان بهترین رسانا ها شناخته می شوند. ولی به دلیل قیمت گزافشان خیلی مورد استفاده در صنعت سیم و کابل نیستند.

فلز مس از جمله کاربردی ترین فلز های رسانا در ساخت سیم و کابل ها می باشد. از مقاومت و طول عمر نسبتا کمی بر خوردارند.

فلز آلمینیوم به عنوان جنس اصلی هادی سیم ها و کابل ها استفاده می شود. به نسبت مس قوس پذیری بیشتر و مقاومت کمتری دارد. در حال حاضر هادی آلمینیومی ارزانتر از هادی مسی است. در سال های اخیر به دلیل افزایش قیمت بالای فلزات استفاده از سیم های با هادی آلمینیومی رشد بیشتری نسبت به سیم های مسی داشته است.

 

صحبت پایانی

در این مطلب به صورت عمومی درباره سیم ئ کابل پرتو صحبت کردیم. برای استفاده در هر صنعت و در هر سیستم الکترونیکی بایستی از سیم و کابل مخصوص آن صنعت و آن کاربرد استفاده کرد. پس برای انتخاب صحیح، مشاوره با متخصصین آن صنعت بسیار حائز اهمیت است. اگر قصد خرید سیم و کابل پرتو را دارید.
می توانید به صفحه فزوشگاه مراجعه کنید. در هر مرحله می توانید با شماره های ایران پارسا نوین که در قسمت پایین سایت قرار داده شده است تماس بگیرید .تا مشاوران ایران پارسا نوین به صورت تخصصی شما را برای خریدی مطمئن و مقرون به صرفه راهنمایی کنند. از این تا اینجا با معرفی شرکت پرتو کابل با ایران پارسا نوین همراه بودید متشکریم. شما می توانید از مطالب دیگر ایران پارسا نوین نیز دیدن کنید.

Spread the love